SALAM AIDIL FITRI

SALAM AIDIL FITRI

SELAMAT DATANG. KE BLOG SURAU AL ANSAR GP.

" AGAMA ITU ADALAH NASIHAT "

ULAMA ITU PEWARIS NABI


Thursday, December 24, 2009

360 SENDI MANUSIA

Hadist daripada Aisyah R.A. Rasulullah SAW telah bersabda :

" Dijadikan manusia itu diatas 360 sendi oleh yang demikian mana mana orang yang bertakbir dengan Allah, bertasbih kepada Allah berzikir kepada Allah, minta ampun daripada Allah dan membuang ranting atau duri -duri dijalanan, mereka ,menyeru kepada ma'ruf dan juga melarang yang mungkar bererti orang itu berusaha untuk dirinya menjauhkan dari api nereka "

Hadist Riwayat Muslim.

Kehidupan manusia adalah amat sempurna ketika beraksi dalam aktiviti kehidupan, Manusialah yang paling banyak menerima nikmat Allah SWT. yang selama hidup mereka tak pernah dibeban bil bil bayaran atas nikmat -nikmat itu. Semuanya percuma, tiada tuntutan itu, tiada tuntutan ini. Percuma wahai hamba.

Antara nikmat yang kita guna setiap hari ialah sendi. Ianya disebut dalam hadits sebagaimana hadist diatas " Dijadikan manusia itu diatas 360 sendi...." Disaat ini kita lihat dan tidak dinafikan setiap pergerakan tubuh badan kita dengan sendi. Sewaktu kita menulis, melakar, dan melukis pensil atau pen dapat dipegang kemas oleh jari yang bersendi. malah jari itu lentik kerana bersendi. Pergelangan tangan dan siku juga mempunyai sendi turut berfungsi dan membantu, cuba bayangkan jika tiada sendi - sendi ini betapa payah dan kakunya hendak menulis, melakar, menconteng, melukis.

Dizaman manusia dengan kecangihan teknologi dan komputer, sendi -sendi tetap berfungsi.Huruf huruf di Keybord dapat ditekan, mouse dapat di kesana kesini kesitu kemana mana mengikut kehendak hati. Semua pekerjaan dapat dilakukan dengan baik kerana adanya sendi- sendi. Pergerakan manusia yang bersendi ini amat seni. tentulah pencipta adalah Maha Seni. Tanpa sendi aktiviti manusia jadi terbatas malah kaku, semacam kayu dan batu. kalu nasib baik sedikit semacam robot.

Jika sendi tidak berfungsi kita bukan hilang satu nikmat tetapi turut mengalangi datangnya nikmat - nikmat yang lain. Dengan sendi ciptaan Allah SWT. Yang Maha Pencipta kita dapat mengengam makanan dan menyuapnya dengan mudah ke mulut. Mulut dapat mengunyah makanan itu. Tapi kita akan kehilangan nikmat makanan itu jika sekiranya sendi kita tak berfungsi, tangan tak dapat bergerak menyuap, mulut tidak dapat mengunyah, maka nikmat kelazatan makanan tidak dapat di kecapi.

Sendi ciptaan Allah SWT. diguna oleh manusia tanpa tanpa henti walau satu detik dengan izin Allah SWT. Manusia jadi mudah berurusan dengan manusia dan sesama makhluk, cepat dan sempurna segala. aktiviti, tugasan berat dan lasak, ringan dan mudah.

Adakalanya kelancaran hidup kita terganggu lantaran kerana sakit sendi, sengal sendi, lenguh sendi, terseliuh sendi, bengkak sendi atau terputus urat sendi. Dikala ini baru datang perasaan dan ingatan penting dan berharganya sendi itu.

Allah SWT. telah berbudi kepada kita dengan nikmat pemberian sendi tanpa diminta dimohon. tapi sudah tersedia ketika lahir.Begitulah pula segala nikmat yang lain. Maka menghargai hamba itu akan budi khaliqnya dengan sentiasa bersedekah dan infaq pada jalan Allah SWT. Alangkah mulia manusia yang dilimpahi ruah rezeki dari Allah SWT, kemudian dia berikan pula pada jalan Allah SWT. Jika tidak mampu dengan harta benda masih ada cara yang lebih mudah yakni dengan bertakbir, bertahmid, bertasbih dan beristighfar. Sebutlahlah Allah SWT. dibibir dan ingatilah dihati sentiasa dan dimana jua. Kita tidak lupa untuk menghargai nikmat Allah SWT. ketika saat mengkecapi nikmat itu dengan bersyukur. Jika kita leka menghargai suatu nikmat Allah ketika kita mengkecapinya maka beristghfarlah. Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang . Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment